Digital stadsrundvandring i Varberg

Folkuniversitetets projekt för Folkbildningsrådet 2012

Folkbildning och apputveckling, hur hänger det ihop egentligen?…


Den frågan fick jag idag av en grupp människor. För mig är svaret självklart, ALLT handlar om att nå ut till varje individ, till varje människa, på olika sätt. Mitt mål med projektet är att nå ut med Varbergs historia, sevärdheter och nyheter genom en applikation som är enkel för turister och varbergsbor att få tag på. Jag förstår ju att alla inte har tillgång till Iphones eller Ipads, men samtidigt blir det fler och fler som börjar skaffa detta, i såväl yngre som äldre generationer. Det handlar ju om att förmedla ett budskap som kan nå ut till väldigt många på samma gång och jag ser detta som ett riktigt bra alternativ till ”vanliga” guidningar.
Tanken med projektet är även att skapa en studiecirkel på Folkuniversitetet i höst som handlar om ”varberg förr och nu” och där rundvandringen är en del av studiecirkeln. Förhoppningsvis är intresset så pass stort att vi kan få igång en sådan cirkel.

Vad är det som säger att folkbildning och teknik inte kan gå hand i hand? Hur kommer det sig att man ofta ifrågasätts för att man vill införa teknik och nytänk i folkbildningen?

Jag tror att många ser på folkbildning som enbart fysiska träffar där man helst ska sitta runt ett bord och ha mysigt, med lite fika och mys. Men för mig handlar folkbildning om så mycket mer. För mig är det ett sätt att nå en bred publik, och då är det inte alltid som man kan göra det genom att erbjuda ”klassiska” cirklar då det inte alltid passar det liv som vi ofta lever idag. Många har ett pressat livsschema och vill ha möjligheten att inte binda upp sig vid en viss tid varje vecka och här måste vi inom folkbildningsvärlden nog tänka om. Varför kan man inte se teknik som ett tacksamt verktyg och en stor hjälp för att nå den stora publik som vi vill nå?

Single Post Navigation

Kommentera

