Digital stadsrundvandring i Varberg

Folkuniversitetets projekt för Folkbildningsrådet 2012

Teknikproblem, eller ja, okunskap från projektledarens sida :)


Nu har jag redan fått ett första problem som jag hoppas att någon där ute kan hjälpa mig med och tipsa mig om! Jag har som jag skrivit om tidigare är att jag fått offerter från olika app-utvecklare men med lite varierande innehåll och upplägg (och pris för den delen). Det billigaste alternativet innebär att man skapar en app till iphone och ipad och ”nålar” ställen via googlemaps och där kopplas info sedan in. Kravet från oss på Folkuniversitetet var att det skall vara en gratisapp. Vi tillhandahåller allt material, koordinatorer, bilder text osv och företaget ser till så att appen registreras på Appstore. Om man sedan behöver uppdatera appen så kostar det per timme!
Jag har sedan fått en offert som innebär att vi själva äger inloggning till server, lägger in det vi vill själva, och då kan vi även redigera själva. De kan också fixa så att vi får appen på flera språk. Men kostnaden är 4dubbel + servicekostnad för uppdateringar.
Jag behöver lite tips på vad man ska kunna kräva, hur prisbilden kan se ut för de olika alternativen osv. Någon som vet?

Single Post Navigation

3 thoughts on “Teknikproblem, eller ja, okunskap från projektledarens sida :)

  1. https://developer.apple.com/internationalization/#vendors .. Apple’s lista över företag som fixar översättningar av appar. Ingen större idé att betala mer för det än vad någon av dem tar, eftersom det är löjligt enkelt att göra en iOS-app ”localized”, bara man har översättningarna. Se bland annat http://www.tethras.com/pricing för prisexempel.

    ”själva äger inloggning till server” låter något eget påhitt, speciellt om det är möjligt att ”redigera själva”. Då måste ju app:en hämta de redigeringarna från någonstans, kanske en server som de själva hostar, och sen visas som en websida innuti app:en. Känns lite småfusk att ladda webbsidor innuti app:ar, men vill man ha det redigerbart så är det väl enklaste sättet. Då måste ju dock användaren ha internet-access för att det ska funka bra.

    Vilken utvecklare du än väljer, gör inte om det här misstaget: http://www.idg.se/2.1085/1.432335/160-000-kronor-for-app-med-tre-funktioner 🙂

  2. Vilken fantastiskt jobb ni människor gör. Hoppas få se mer info om detta ämne.

Kommentera

